Header Ads

Makanan Berasaskan Durian

Makanan berasaskan durian, Ramai yang suka makan durian termasuk zira kalaupun harga mahal bila tekak dah teringin kena juga cari supaya tak teringat-ingat. Terutamanya bila ramai yang post gambar durian yang mengiurkan. Sedapnya bila dapat makan.

Selain makan durian begitu saja, durian juga boleh di buat pelbagai jenis makanan jika anda kretive, anda boleh buat bermacam-macam jenis makanan berasaskan durian, dan pasti ramai yang menggemarinya. Anda pasti sedang bayangkan dapat makan durian yang berlemak, rasa manis dan pahit isi durian, makan dengan perlahan. serta nikmati permandangan memang sedap. Antara makanan berasaskan durian ialah:-

  • DURIAN CREPE
Harga durian terkini memang mahal, jadi bagi mereka yang ada kebut durian anda boleh buat durian crepe untuk tambah pendapatan. Zira memang gemar makan durian tak kisahlah durian tu mahal ke murah. Pernah beli durian crepe dekat shoping mall RM11 ada juga yang jual RM15 katanya durian makin mahal tapi itulah realitinya.


kredit : marrvariety.blogspot.my

  • PAF DURIAN
Paf durian ini biasa di buat pencuci mulut, rasanya bila makan ia akan cair di dalam mulut. Kebiasaannya pastri paf ini lembut dan gebu kanak-kanak pun boleh makan sebab ia mudah di kunyah. isinya tak perlu terlalu banyak di kuatiri tumpah dan tak nampak kemas.


Kredit : http://www.butterkicap.com
  • SERAWA DURIAN DENGAN PULUT HIPSTER
Serawa durian atau pengat durian jarang di sajikan di restoran, tetapi kebiasaannya ia di buat pencuci mulut. Biasa zira makan serawa durian dengan lempeng atau roti. Jika anda gemar makan dengan pulut hipster, rasanya tetap sedap. 


Kredit : http://www.majalahniaga.com
  • SERI MUKA DURIAN
Tentu ramai yang suka makan kuih tradisional, terutamanya makan waktu pagi untuk alas perus sebelum pergi kerja. Sangat puas bila dapat makan kuih berasaskan durian dan secawan teh O panas. Susah nak jumpa seri muka durian, ada ke yang jual seri muka durian. Teringin juga nak rasa, Mak zira juga jual kuih tradisional tapi tak pernah lagi buat seri muka durian.


kredit : http://www.butterkicap.com

Sebenarnya banyak lagi yang anda boleh buat dengan durian ni, jika anda otak bisnes pasti ada idea-idea lain yang anda akan buat seperti kek durian, tempoyak, cendol durian dan sebagainya. Durian memang di kenali dengan sebagai pencuci mulut. Anda boleh cuba makanan yang berasaskan durian. 

10 comments:

  1. Durian crepe mmg mavelesss.. Sedap sgt.. Zaza pula mmg hantu durian.. Puff tu pnh mkn tp inti lain. Serawa durian tu aumm kalau makan mmg bertambah2 hehe.. Yg kuih tu tak pernah rasa lagi perisa durian..

    ReplyDelete
  2. Semua feberet wawa. Hahaha.. Apa2 durian lah kita makan kecuali tempoyak..sekian.. Haha

    ReplyDelete
  3. aduhhhh kalau suami tengok mesti dia terliur ni.. hahahah.. nasib akak tak tertarik tapi tengok tu nampak macam sedap jer.. macam2 makanan brasaskan durian loni

    ReplyDelete
  4. paling fav adalah durian crepe. serawa tu pun sedap jgk makan dengan roti. 😃

    ReplyDelete
  5. Mengiurkannlah tengok hasil makanan yg semua dari buah durian...aduii tingin nk mkn doyan crepe

    ReplyDelete
  6. kalau makanan berasaskan durian ni memang ramai la yang suka.Kalau akak pulak yang paling akak suka ialah makan durian gitu je..tak payah buat masak apa pun..sedap..heheh

    ReplyDelete
  7. Ya Allah sedapnya durian crepe. Baru 2 minggu lepas makan. Tringin pulak tiba2

    ReplyDelete
  8. Kita pun suka durian...sedap..suka juga durian crepe..ni nakcari mile crepe pulak yang macam bentuk kek tu

    ReplyDelete
  9. Akak suka masak lemak ayam buh tempoyak...pergh terbaik

    ReplyDelete
  10. Suka crepe durian. Lagi lagi makan dia sejuk. Nikmatnya. Yang lain² kureng sikit. Tempoyak pun tak boleh masuk. Kepala jadi pening.

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.