Header Ads

TOP 10 E-COMMERCE DI MALAYSIA 2018

TOP 10 e-commerce di MALAYSIA 2018, Ramai rakyat Malaysia telah bertukar cara pembelian di marketplace, sebab ia lebih mudah buat belian berbanding di Facebook. Anda boleh lihat top 10 marketpalce di Malaysia yang orang suka shopping. 



Pembelian di marketplace ini kita tak perlu nak tanya seller berapa harga barang tersebut kadang kalau pm dan tanya harga je dan tak beli rasa serba salah. Mungkin seller berasa gembira bila kita WhatsApp atau masengger di facebook tapi tak beli tentu ada sedikit terkilan. 

Seller juga perlu terima perubahan cara belian pelanggan, zira pun masih belajar cara nak jual produk di marketplaces. Bukan mudah nak jual di marketplace kena belajar dulu nak tau permintaan pelanggan. 



Potensi jualan ONLINE makin mencanak di Malaysia adalah fakta yang anda patut ketahui, jadi kepada jualan online perlu mencari inisiatif lain untuk berniaga antara jualan yang menjadi pilihan orang Malaysia ialah  ;


1. LAZADA (45 Million)
2. 11TH Street (13 Million)
3. Shopee Malaysia (12.5 Million)
4. Lelong.My (9.05 Million)
5. Carousell Malaysia (2.5 Million)
6. Zalora Malaysia (2.35 Million)
7. Qoo10 Malaysia (1.8 Million)
8. eBay Malaysia (1.6 Million)
9. Fave (1.25 Million)
10. Hermo (1.2 Million)
(Sumber : Aseanup.com)




Populasi rakyat Malaysia 31.83 Million
Internet users 25.08 Million
Social Media Users 24 Million
Unique Mobile Users 21.62 Million
Mobile Social Users 22.00 Million
(Sumber : Data Jan 2018 dari Digital Malaysia)


Lubuk menjual di e-commerce seperti berikut, mengikut jumlah pengunjung / traffik ke e-commerce website. Anda di mana? Dah ada tiket berdagang di TOP e-commerce @ Malaysia? Kalau belum anda perlu ada strategi untuk kembangkan bisnes mulai sekarang. 


Zira pun masih merancang dan kembangkan bisnes online dalam marketplace ni, kadang zira pun beli barang dekat marketplace berbanding Facebook. Di Facebook seller suka tanya lebih-lebih walaupun kita hanya nak beli 1 buku sabun pencuci muka. 

Anda boleh pilih marketplace yang sesuai untuk produk anda, kalau nak pilih semua takde masalah yang penting boleh uruskan semua E-commerce tersebut atau boleh juga buat website sendiri. 

9 comments:

  1. saya lah seorang penyumbang kepada syarikat2 tu semua hahaha

    | blog aimanabdullah |

    ReplyDelete
  2. Zaza pun lebih suka membeli kat marketplace.. Terutama mcm shopee.. Seronok blh sembang2 dgn seller..zaza pun nak kena menuntut jugak la macam mana nak menjual di marketplace tu..

    ReplyDelete
  3. Sally mmg tak ppernah cuba lelong.my dengan E-Bay Malaysia...tapi mmg betul Zira...skrg ni guna marketplace pun ok...lebih senang kita nak jaga walaupun mgkn ada sesetengah platform tu takde la famous sgt kan

    ReplyDelete
  4. 11street emi tak pernah try pun, hehe. Paling kerap duk guna lazada dengan shopee la, hihi

    ReplyDelete
  5. Selalu shopping kat Shopee. Murah dan pilihan pun banyak

    ReplyDelete
  6. lazada.. shoppee tu TB dah selalu guna.. hihihi.. carousell.. hummmm.. haha.. my favourite online shopping...

    ReplyDelete
  7. good luck zira. Gali lagi pasal ni, mana tau boleh mmebantu zira nnati

    ReplyDelete
  8. I memang like online shopping, those are the frequent website i visited.

    ReplyDelete
  9. For companies that produce goods or services, electronic commerce, through the creation of e-commerce websites, represents an opportunity to develop a new sales channel. niche traffic

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.