Header Ads

Korban, selamat aidiladha

Assalamualaikum 
Hari raya korban dah tiba.... mesti semua lembu, kambing, kerbau dan seakatan dengannya tak sabar nak berkorbankan kenapa? sebab....
 Insya'allah,kita bertemu di pintu syurga (^_^). hehe, ni cuma mukadimah je, sebenarnya zira nak cite pengalaman menunggu lembu dikorbankan. Bila dengar je takdir, tak saba nak tengok lembu dikorbankan, sampai anak sedara tido umah dan keeskan harinya, lembu belom dikorbankan lagi. Ingatkan kol 11 lebih ke, upanya pukol 10 sian anak sedara tunggu lama sangat....


Okey, sekarang tiba masanya untuk korbankan si dia..... Bila tengok lembu tu macam tengah tido je dan tunggu masa berkorban untuk umat islam sempena hari raya aidiladha. Lembu ni di lembelih kat depan umah je tau, zira tunggu gak bila la lembu nak datang, tengok-tengok dah ramai orang kat depan umah lembu pun dah siap ikat. 


Sapa tau kenapa kena letak kayu bila nak sembelih lembu, apa fungsinya? 

ha, ramai tak kekanak kat sini yang sedang tengok lembu dikorbankan, anak sedara zira tengok lembu tu tak kedip-kedip mata siap bagi tau "lem lem lembu tu dah mati" sedangkan zira ada kat sebelah die tengok gak lembu tu kena sembelih. Nak tunggu die cakap punya la lama cuma nak cakap tu je. Siap tunjuk gaya lagi, nger, nger,nger kenapa bunyi lembu camtu, lembu tu kan dah kena sembelih memang la bunyi camtu "dalam ati, aku sendiri pun tak tau". cam pelik je bunyi lembu cam gitu. Zira ada satu pantun nak kongsi.


kambing, lembu,dan kerbau sudah bersedia,
bahagikan daging kepada semua,
kalau ada cerite tentang aidiladha,
jangan lupa kongsi bersama.

Disebabkan pekse dah abis, nak join manyak segmen, dah lama tak join manyak segmen dan berkenalan dengan rakan baru (^_^). 

10 comments:

  1. the first picture is so hilarious hihi

    ReplyDelete
  2. sempat call orang tersayang hihi

    ReplyDelete
  3. follow saya balik k... btw, nice blog
    http://lucascorner1.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Salam Aidiladha cik iuzira..
    Untung la sembelih lembu..
    Kite kat sini sembelih unta je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu, lagi untung sembelih unta tingin nak tengok org smbelih unta, camne ek, kan lehernya panjang?

      Delete
  5. Salam...Salam Aidiladha buat anda. Semoga pengorbanan anda dirahmati Allah SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam....
      trima kasih (^_^)

      Delete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.