Header Ads

pengalaman tangkap ketam

Assalamualaikum 

Biasanya orang pergi pantai mandi manda, mancing ikan kali ni aku cari kelainan sikit dengan menangkap ketam di pantai. Wahhh, terkejut bukan aku sendiri pun terkejut biasanya kita pergi pantai nampak ketam kecik-kecik dan ada lubang dia korek je tapi bila malam menjelma rupanya ada ketam besar yang kita boleh tangkap dan makan. 

Boleh di jadikan aktiviti baru, sebagai hobi. Waktu paling baik untuk tangkap ketam masa bulan penuh. aku tak pasti masa tu ketam akan keluar santai tepi pantai atau tak sebab takde pengalaman lagi. Kalau bernasib baik korang akan dapat banyak sehingga hilang rasa kempunan makan ketam. 

Pada 16 september 2015 iaitu hari Malaysia, aku dan rakan blogger telah rancang buat satu aktiviti menangkap ketam  di Tanjung Biru, Port Dickson, Negeri Sembilan iaitu tempat yang popular di kalangan penduduk tempatan. Aktiviti ini boleh di lakukan bersama rakan atau keluarga, pertama kali pergi ke pantai waktu malam, pandangan memang kurang jelas tambah lagi keadaan jerebu membuatkan lagi sukar untuk lihat ketam yang berada di dalam air. 



Pada mulanya nak tangkap rasa takut tapi bila dah dapat satu terus teruja dan suluh permukaan air. Walaupun ada halangan nak ke tempat lebih banyak ketam tetapku redah, iaitu ada siput kecik-kecik sakit woo terpijak seterusnya lalu tempat berlumut kali ni rasa geli-geli di telapak kaki, terpaksaku redah juga tiada jalan pintas mahupun jalan elok, dengan berkaki ayam akhirnya sampai ke dasar laut yang sesuai untuk cari ketam. Misi menangkap ketam bermula. Jika yang bernasib baik akan dapat ketam besar.

keperluan asas untuk menangkap ketam :
  • Lampu suluh 
  • Baldi atau kotak polistren
  • Sarung tangan 
  • Tangguk
Keperluan asas ini adalah untuk membantu korang menangkap ketam dengan lebih mudah dan untuk mengurangkan kecederaan. Aku sebenarnya tak sangka ketam laju juga dia menghilangkan diri, sebab setahu aku ketam jalan senget. Siapa kata jalan senget tak boleh lari laju? 

Waktu yang sesuai untuk tangkap ketam adalah ketika air surut. ia memudahkan kita tangkap ketam apabila kita suluh permukaan air, kepada mereka yang pertama kali pasti tidak nampak atau tidak perasan kerana ada ketam yang menyorok dalam pasir tetapi kalau korang berjaya melihat sekali seterusnya nak lihat dan tangkap ketam pasti mudah.



Kalau takut nak tangkap boleh guna sarung tangan bagi mengelakkan dari di kepit. 


Selepas tangkap, korang boleh masak sama ada buat lemak cili api, ketam goreng atau bakar. Seriusly, pertama kali aku tengok orang yang dah berpengalaman rilek je dorang bakar ketam tu hidup-hidup siap berjalan atas bara ketam tu dan mengelakkan dia lari tahan ketam tu dengan pengepit atau apa-apa benda supaya ketam tu tak lari. 

Kesiankan, eh... jangan kesian sangat nanti haram makan kan dah rugi tak dapat merasa ketam hasil titik peluh tangkapan sendiri. Selepas bakar sekejap baru korang boleh bersihkan sedikit ketam tu, aku sarankan korang basuh guna air pantai kan masin tak payah tambah garam rasanya pun sedap. selepas itu, bakar lagi sehingga masak.


Rasa ketam bakar sangatlah manis dan kulisnya kalau makan rasa rangup bagai makan kerepek kentang kerana ia fresh tangkap terus bakar patutlah orang tua-tua cakap darah anak dara manis. Ketam yang besar kurang rasa manisnya mungkin sebab isinya banyak dan kulitnya pun keras. Jadi apa pilihan korang? nak tangkap yang kecil atau besar. 



Kalau dapat tangkap udang atau sotong kira bernasib baik, pengalaman baru.... aku tak tau pun dekat pantai ada udang dan sotong. Teruja habis tapi kalau nak tangkap kena pakai tangguk kalau takde alamatnya dapat tengok je.



Selesai misi tangkap ketam, terima kasih kepada mereka yang terlibat dan juga Razak A'ai iaitu talent youtube. Memang tak sunyi aktiviti ini dengan kehadirannya, nyanyi sambil main gitar request je lagu apa-apa dah macam radio tuju lagu dia akan nyanyi. 


Siapa yang tak kenal Razak A'ai boleh tengok di youtube.

9 comments:

  1. Replies
    1. rugi tak pergi eina. sempat tertido kat tepi pantai bangun tido bunyi ombak syokkk

      Delete
  2. fae x berapa pandai mkn ketam in its natural form.. kalo crabstick pandai la..

    ReplyDelete
  3. antara ketam dgn udang..sudah pasti saya memilih udang..sedap tu

    ReplyDelete
  4. Sedapnya..nampak fresh sangat.

    ReplyDelete
  5. wahh meriahnyer uools tangkap ketam tuuu., huhu2

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.