Header Ads

Cara Bagaimana Letak Logo Semasa Buat FaceBook Live

Cara bagaimana letak logo semasa buat FaceBook live, Tentu ramai yang tak tahu cara ini anda boleh buat untuk memastikan hak cipta terpelihara. Biasa kita nak buat fb live, tengok fb terus live sebab tak tahu caranya betul tak, jadi selepas anda baca entry ini boleh try buat. Tak perlu guna apa-apa apps yang ada. 
Bila letak logo sendiri semasa live, barulah orang tau apa logo anda dan mudah orang kenal kita sebagai apa dan jual apa. Untuk pertama kali nak setup, anda di sarankan guna laptop atau PC supaya senang nak buat kerja dan pastikan ada logo sendiri kalau pakai logo orang. Bukan anda dapat nama tapi orang lain. Kalau ada logo transparent lagi baik.

Ini ada amarah KERAS, logo anda tak boleh ada link website, kalau tak FB akan disapprove. Okey, dah bersedia ke nak tau caranya? Anda hanya perlu ikut step yang di beri dan lakukan apa yang zira tunjuk, kalau dah berjaya buat boleh la share dengan rakan lain dan bagitau zira ya nak juga kongsi kegembiraan dengan anda juga.

CARA-CARANYA 

1. Pergi ke google dan type "Facebook Frame" Klik Link seperti gambar


2. Klik "Creat A Frame" kalau belum login FB jangan lupa login dulu ya.


3. Klik "Open Frame Studio".


4. Klik "Upload Art" untuk upload Logo secara manual. Selain itu boleh "Drag & Drop".
5. Resize logo korang & adjust la nak letak kat mana mana bahagian skrin. Saya sarankan logo untuk letak di penjuru kanan seperti gambar. Sebelah tu ada Preview. Lalukan tetikus korang (mouse laaa!) untuk tengok preview. Dan setel, klik Next.
6. Berikan nama "Frame" korang. Isi tu jer, yang ruangan lain biarkan. Klik Next.

7. Choose owner. Biasa saya akan pilih nama FB Profile saya jer. So korang pilih la nama FB Profile korang. Klik OK dan kemudian Klik Next.


8. Tengok sekali lagi preview dia. Kalau cun di mata korang, klik "Publish". Jika ada error seperti "Something yang salah", sila restart laptop/PC korang. Restart laptop/PC dan ulang dari langkah 1.

9. Lepas klik "Publish", korang akan dapat paparan macam ni. Maknanya, frame korang dah siap dan terus boleh guna.


10. Pegi ke FB Live korang (di fon, bukan laptop). Tulis tajuk FB Live korang cam biasa. Kemudian klik "Kayu Sakti" seperti dalan gambar.


11. Pilih ikon frame dan cari frame korang sampai dapat. Kalau takde, maknanya korang sedut minyak wangi OEM tak cukup tu. Hahaha! Patutnya ada. Teruskan mencari. Pasti ada.
12. Kemudian korang dah boleh FB Live dengan gembira. 
Senang tak? ini dah tau Live Fb pakai logo sendiri mesti lebih semangat nak buat Live kan. Kalau ada orang share video kita banyak-banyak pun takpe. Bila ramai yang share maka ramailah tau logo kita dan dari situ orang boleh kenal kita. Kredit Amiruddin Ahmad.

6 comments:

  1. ooo...boleh gak ek...hehehehe
    terima kasih atas perkongsian...
    saya baru follow sini..jemput singgah di Blog saya juga.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  3. bagus entri ni.. boleh la TB try nanti.. kalau buat live dah ada logo n watermark sendiri

    ReplyDelete
  4. A logo configuration ought to be versatile with the goal that its size can be effectively diminished or broadened when required. logo design service

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.