Header Ads

Cara Masak Usus Ayam Goreng Kunyit

Cara Masak Usus Ayam Goreng Kunyit. Tentu ramai yang tak pernah makan usu ayam biasa orang akan buang sebab ramai yang tak tahu ia boleh makan dan ada juga yang tak suka makan walaupun tahunia boleh makan.

Nak bersihkan usus ayam ni memang ambil masa lama sebab nak kena betul-betul bersih. Usus adalah tempat proses makanan jadi sisa-sisa makanan yang ayam makan pasti akan ada jadi nak pastikan ia bersih anda boleh menggunakan "lidi" untuk bersihkan memang ambil masa lama sebab kena bersihkan satu-satu.


Memang dah lama tak makan, rasanya sedap sangat, bila dah lama tak makan memang nikmatlah. Dulu pakcik jual ayam jadi boleh minta usus ayam dekat dia tapi sekarang dia dah tak buat bisnes ayam so susah nak dapatkan usus. Kalau nak kena pergi kedai yang jual. Untuk rasa lebih sedap dan piau anda tidak perlu tambah bahan masakan yang rumit hanya beberapa bahan sudah memadai.

BAHAN-BAHAN :-
  • Usus Ayam
  • Kunyit 
  • Garam
  • Serbuk perencah
Mudahkan tapi bukan sahaja nak bersihkan usus lama nak masak pun lama tapi jika nak masak jangan terlalu garing sangat nanti keras bila dah sejuk. 


Kalau yang tak biasa makan memang mesti rasa geli. Bagi zira memang sedap tekak orang lain-lain taktaulah orang lain rasa apa bila makan. Zira sarankan anda tapis minyak sekali bila sudah angkat tapi awas nak masak usus ni pun macam berperang meletop-letop macam goreng ikan keli seram woo... Kena tutup kuali bila nak masak kalau tak memang hinggap minyak dekat tangan. 

Siapa pernah masak ikan keli je tau apa perasaan masak sambil berperang, memang macam taubat je dah taknak masak tapi bila rasa teringin nak makan kena hadapi juga perang di dapur. 

14 comments:

  1. Sedap..akak suka...x kisahlah apa orang nak kata janji sedap..lama dah x makan...nanti nak cari la...

    ReplyDelete
  2. Kak Sue tak pandai makan usus ayam nie tapi nampak sedap je.. meletop juga rupanya ya. Kalau Kak Sue mau terjerit-jerit sambil goreng.. hahaha..

    ReplyDelete
  3. biasa geli nk mkn tp tgk yg goreng ni menyelerakan pulak..

    ReplyDelete
  4. usus...tak pernah amkan..tapi kalau digoreng macm ni nampak sedp..garing je

    ReplyDelete
  5. Uniknyaaaaa. first time dengar org makan usus ayam. serius

    ReplyDelete
  6. Nampak menyelerakan tapi zaza tak makan. Dia meletop2 ye time masak.. Kalau zaza fobia dah letup2 ni ahaha

    ReplyDelete
  7. Kalau rajin, ambik juga usus ayam ni. Goreng sedap.
    Tapi biasanya buang aje.

    ReplyDelete
  8. Wawa xmkn... Tp kalau isi2 ayam mcm pedal hati tu mknlah.. Hehehe..

    ReplyDelete
  9. Tengok orang lain masak nampak sedap tapi akak tak makan

    ReplyDelete
  10. Fav makan usus nih.. Tahun lepaa pernah dapat masa raya korban, adalah pengalaman mencuci dan proses usus tuk dijadikan masakan.

    ReplyDelete
  11. fuh.. terliur teman nengoknya.. perut dah la lapor.. hehehe

    ReplyDelete
  12. Whatt?? usus ayam pun boleh makan? i have not try this recipe yet

    ReplyDelete
  13. Omg tak pernah makan usus ayam, dengar pun macam geli

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.