Header Ads

Sambutan Hari AIDS Sedunia 2014

Assalamualaikum 



Beberapa hari lepas sepatutnya aku datang dan berjumpa dengan dorang untuk meraikan Sambutan Hari AIDS Sedunia 2014 di NU Sentral Mall yang terletak di Jalan Tun Samathan Kuala Lumpur tapi aku datang beberapa jam je sebab tak jumpa dorang. Walaupun aku tak dapat jumpa blogger yang lain tapi aku sokong sambutan ini untuk memberi semangat kepada mereka yang mempunyai jangkitan HIV atau AIDS untuk teruskan hidup dan yang hidup pasti akan mati. 


Sambutan ke arah sifar yakni sifar jangkitan baru pada masa hadapan, untuk memberi semangat kesedaran pelbagai acara hiburan dan kuiz telah diadakan bagi menarik minat orang ramai untuk berkunjung dan melihat acara sambutan ini berlangsung. 


Riben merah ini dipakai adalah tanda menyakong Sambutan Hari AIDS Sedunia 2014, setiap bakal pengantin yang akan berkahwin perlu membuat rawatan HIV supaya mendapat zuriat yang bebas dari jangkitan ini. Sambutan yang diadakan pada setiap hujung tahun ini, memberi kesedaran dan ia juga mengelakkan kes kematian yang semakin meningkat disebabkan Aids/HIV.



Kenapa pentingnya pemeriksaan HIV? ini kerana ia adalah penyakit yang kronik tanpa penawar. cara untuk ketahui adalah melalui ujian saringan HIV.

Fakta Angka Jangkitan HIV di Malaysia,

  • jumpah kes HIV di Malaysia pada disember 2013 101,672
  • jumlah penghidap AIDs 20,235
  • jumlah jangkitan HIV baru setiap tahun, pada 2013 3,393
wabak ini disebabkan penyalahgunaan dadah, pekerja seks, transgender dan golongan lelaki yang melakukan hubungan sesama jenis.

PT Foundation  adalah sebuah organisasi yang bertanggungjawab dalam Sambutan Hari AIDS 
Sedunia 2014 yang telah ditaja oleh CIMB foundation, Nu sentral dan Durex Malaysia. Mesej yang
disampaikan oleh Encik Raymond Tai iaitu pengarah komunikasi dan pemasaran supaya masyarakat
dapat mengubah sikap mereka dengan menjalinkan hubungan seks yang baik dan selamat
daripada jangkitan apa-apa penyakit. 

Kesimpulannya, penjagaan hubungan seks adalah perlu dititik beratkan oleh semua masyarat. Penyakit AID adalah sangat merbahaya dan generasi akan datang juga perlu hindarkan diri dari masalah yang boleh membawa kepada AID/HIV untuk mengurangkan kematian, mencegah adalah lebih baik. 

Sekian.

No comments

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.