Header Ads

Kenali 5 Jenis Durian Popular Di Malaysia

Kenali 5 Jenis durian popular di Malaysia, sekarang katanya dekat Johor dengan Kelantan tengah musim durian betul ke? Bila ada musim durian rakyat Malaysia pasti tak akan lepaskan peluang untuk makan durian puas-puas. bila bukan musim durian harga sangat tinggi kalah emas dekat pasaran tau tak. Terasa bila makan durian macam orang kaya-kaya pula sebab harga mahal.

Beza bila musim durian harga murah dan boleh borong banyak. Zira ingat lagi dulu abah selalu beli durian siap borong lagi pernah beli satu guni RM50 murah kan sekarang sekilo pun RM15 itu pun boleh dapat 2-3 biji durian je. Kadang bila teringin duk la belek wallet ada tak duit lebih kalau ada boleh la rasa sikit durian hilangkan kempunan dekat tekak.

Tak ramai yang tau jenis-jenis durian biasa orang jual dekat peti jalan durian kampung , D24, dan Green Bambo tapi yang popupar ialah Durian Musang King sebab ia antara yang mahal. Warna kekuningan durian dan lembut itulah durian yang paling sedap rasa pahit-pahit sedikit tapi tak cepat muak. Memang sedap kalau makan waktu petang.

JENIS-JENIS DURIAN


1. MUSANG KING

Tengok warna pun dah terliur apatah lagi kalau bau pasti hantu durian tak akan lepaskan peluang rasa durian emas ini. Nama lain di kenali sebagai Butter Durian, Cat Mountain King dan Rajah Kunyit. Ia berasal Kelantan, Pahang dan Johor. Mungkin bagi yang nak borong durian musang king boleh pergi ke 3 negeri yang telah di sebutkan tadi.


2. GOLDEN PHOENIX

Durian ini biasa zira makan walaupun warnanya pucat macam orang sakit hilang darah tapi bau dia masya'allah tak boleh tahan rasa nak makan je sebab baunya sangat tajam dari jauh pun anda boleh bau. Nama lain ialah Jin Feng ia agak berair dan rasanya pun pahit sedikit tapi puas bila dapat makan. Berasal dari Pahang dan Johor.


3. D24

Durian D24 sangat popular mungkin sebab nama lainnya Sultan itu yang popular. Eh, ada kaitan ke? Durian ini bentuknya agak bulat-bulat sikit tapi rasanya berkrim dan juga rasa pahit, warnanya pula kuning pucat. Bila dapat makan durian yang isinya berkrim memang nikmat.


4. RED PRAWN

Tengok warna pun dah menggoda, alahai durian pun pandai goda orang ini yang tak boleh tahan. Rasanya sedikit melekit dan manis jarang makan durian rasa manis itu yang uniknya durian ni biasa rasa pahit tapi kali ni rasa manis. Warna jingga ke merahan ia berasal Pahang dan Johor. Nama lain ialah Hong Xia dan Ang Hay. Siapa minat cerita upin ipin rasanya masa lawan raja durian adakah Tok Dalang lawan dengan mempersembahkan durian menggoda ni? jawapannya anda yang tentukan. 



5. D1

Durian ini warna kuning pucat, bijinya kecil dan ada sedikit rasa susu. Rasanya rangup sikit dan isinya mudah terpisah . Berasal dari Johor.

Bila kita dan kenal jenis-jenis durian ni anda ada prasan tak tiga negeri ni banyak durian Pahang, Johor dan kelantan. Untung siapa yang menetap situ mesti harga durian murahkan. Lepas ni kalau takdelah tertipu dengan peniaga yang suka ambil kesempatan biasanya warna durian lebih kurang macam yang warna kuning pucat kebanyakkannya durian warna tu tapi agak berbeza sedikit.

Sebenarnya macam-macam kita boleh buat dengan durian ni, bagi yang tak tau apa nak buat dengan durian tempatan ini selain makan, makan dan makan, Amboi, makan je tau anda boleh buat... Okey nantikan entry seterusnya jangan lupa ikuti artikal yang akan datang. Ceh, macam drama bersiri pula.



9 comments:

  1. Ya Ampun Durian Merah tuuu...favorite sgt...Sally suka makan durian yg pahit² sikit rasa dia

    ReplyDelete
  2. Wahh bestnya.. Tmpt wa ni berbuah tak henti2... Dusun wa ni ada durian golden phoenix, D24... Btul.. Kdg2 tgk phoenix tu mcm xselera sbb wane dia.. Tp rasa dia terangkat.. Haha

    ReplyDelete
  3. Zaza hantu durian.. Mmg kempunan la tgk pic ni 😢😭😭😭.. Semua gred ada rasa dan keistimewaan dia kan.. Tp zaza jnis tak kisah janji durian.. Bedal hehe

    ReplyDelete
  4. Ya Allah..sedapnya durian..tengok je pun dah terbau2 macam ada durian kat sini..ahhaha..akak tak kenal jenis2 durian..semua akak bedal je..asalkan durian..hehe

    ReplyDelete
  5. Cik en ttp sukakan durian kampung.. klu de yg blanja on jeeee yg atas ni.. ahhah2

    ReplyDelete
  6. Uihhh, kasi la apa jenis durian sekalipun semua emi rembat. memang penggemar durian pun

    ReplyDelete
  7. Adoi ziraa.. terliur TB tengok yang Musang King tu. seumur hidup tak pernah lagi makan yang tu. teringin gak.. tapi bila fikir harganya. terus berkira2 .. kalau beli musang king boleh dapat macam2 barang dengan nilai yang sama.. hahaha. kedekut betui yea..

    ReplyDelete
  8. Sedapnya durian. Baru je 2hari lepas habiskan makan durian kat rumah.
    Sekarang kat gemas banyak durian. Org ambil dari Johor. Sbb gemas ni sempadan johor.

    ReplyDelete
  9. Acik jenis bedal je semua durian. Tapi tak pernah lagi rasa yang jenis Musang King. Mahal sangat, itu sebab nak makan fikir 10 kali hahahaha

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.