Header Ads

Beli Atau Sewa

Beli atau sewa rumah, Sekarang nak memiliki rumah bukan mudah harga pun makin meningkat. Di Singapura harta aset sangat mahal dan harga hartanah di Singapura telah jatuh sejak beberapa tahun kebelakangan. Oleh itu, Jika anda tidak pasti sama ada ingin membeli hartanah di Singapura atau memilih sewa rumah di Singapura kerana tidak tahu keputusan mana perlu pilih untuk membeli atau menyewa rumah. 

Selain itu terdapat banyak rumah untuk dijual dan disewa di Singapura. Ia, lebih sukar untuk membuat keputusan mana satu yang perlu lakukan sama ada membeli atau menyewakan rumah. Sebelum mempuat keputusan, pastikan anda memahami SP services  sebelum anda menyewa rumah. Artikel ini akan membimbing anda melalui faktor-faktor penting untuk dipertimbangkan sebelum membuat keputusan sama ada untuk membeli atau menyewa sebuah rumah di Singapura.





  • 1. Berapa lama anda berhasrat untuk tinggal di hartanah?
Adakah anda merancang untuk kekal dalam jangka masa panjang atau jangka masa yang pendek dalam hartanah? Adakah anda merancang untuk menaik taraf ke rumah yang lebih besar pada masa akan datang selepas mempunyai anak? Adakah anda merancang untuk bergerak ke kawasan lebih dekat ke Central Business District (CBD)? Semua soalan ini perlu dipertimbangkan apabila membuat keputusan untuk membeli rumah atau sewa rumah.

Semakin lama anda tinggal di hartanah, semakin baiklah untuk akaun bank anda jika memiliki rumah sendiri, kerana anda tidak perlu membayar sewa bulanan. Katakan sekiranya anda berniat untuk menjual harta anda selepas satu atau dua tahun, sukar untuk membuat keuntungan selepas mengambil kos pembelian dan renovasi rumah itu.


Sekiranya anda adalah pasangan baru yang merancang untuk pindah ke rumah yang lebih besar selepas anda mempunyai anak, menyewa rumah pastinya pilihan yang lebih baik seperti sekarang. Selain itu, penyewaan lebih mudah daripada membeli harta kerana anda tidak perlu mengekalkan harta itu sendiri dan jika anda perlu pindah tempat kerja anda tidak perlu risau tentang aset anda.

  • 2. Berapa stabilkah anda?
Berapa stabilkah anda dari segi keadaan kewangan, semua ini perlu di ambil kira. Adakah anda mampu membeli rumah? Sekalipun anda mampu untuk membayar bayaran pendahuluan, bolehkah anda membayar balik pinjaman gadai janji bulanan? Adakah anda masih dapat membayar pinjaman jika anda kehilangan pekerjaan anda? Ini adalah soalan yang harus anda tanyakan kepada diri sendiri sebelum anda membuat keputusan sama ada untuk membeli rumah atau menyewa rumah. Bukan mudah kita nak memiliki aset tapi tak mustahil jika kita buat keputusan bijak. Dari usia muda sebenarnya kita perlu fikirkan pasal rumah supaya kita tidak terlalu boros untuk belanjakan wang yang ada.

Pastikan anda mengetahui kestabilan kewangan anda sebelum anda membuat keputusan sama ada untuk membeli atau menyewa. Lagipun, ini adalah komitmen besar yang melibatkan banyak wang. Bahwa dikatakan, jika anda berhasrat untuk membeli rumah yang lebih besar atau membeli rumah impian, menyewa harta benda lebih banyak pilihan yang lebih baik buat masa ini.

  • 3. Kepentingan tinggal di rumah impian anda
Semua orang mahu pulang ke rumah selepas seharian bekerja. Lagipun, rumah adalah tempat yang paling banyak menghabiskan masa untuk berehat selepas bekerja. Oleh itu, adalah penting untuk mempunyai rumah yang selesa. Jika pemilik rumah ingin semula rumah tersebut. Penyewa harus keluar dari rumah dan mereka terpaksa cari rumah lain. 

Membeli rumah sendiri akan menjadi pilihan yang tepat untuk anda jika anda ingin menikmati privasi dan dapat rasai pemilik rumah anda sendiri. Selain itu, anda dapat melakukan apa sahaja dan segala yang anda suka tanpa perlu bimbang tentang kawan-kawan anda atau tuan rumah.

  • 4. Kemampuan
Hartanah peribadi terlalu mahal di Singapura. Jika anda tidak tahu menyimpan wang simpanan anda cepat habis anda dan CPF, anda juga mewujudkan komitmen jangka masa panjang untuk diri anda juga. Selain itu, membeli harta untuk penginapan anda sendiri adalah liabiliti dan bukannya aset kerana tiada aliran tunai dari situ kerana anda tidak menyewanya. Perlu diingat bahawa pinjaman maksimum bank yang anda dapat memperoleh adalah 80% daripada harga harta anda, oleh itu, anda perlu mempertimbangkan situasi kewangan anda sebelum membuat keputusan untuk membeli harta.

Jika membeli sebuah rumah akan menyebabkan beban kewangan anda atau bahkan jatuh ke dalam hutang, anda mungkin ingin bertanya pada diri sendiri jika membeli sebuah rumah adalah pilihan yang bijak atau tidak sama ada anda boleh membelinya atau tidak adalah satu lagi soalan penting untuk bertanya kepada diri sendiri.





  • 5. Jenis harta yang perlu anda miliki. 
Terdapat 3 jenis hartanah yang terdapat di Singapura: flat HDB, kondominium atau pangsapuri peribadi, dan hartanah. Pastikan jenis rumah yang anda ingin diami. Sekiranya anda lebih suka tinggal di kediaman dengan kemudahan yang berbeza seperti kolam renang, gimnasium, gelanggang tenis dan sebagainya, kondominium akan menjadi pilihan yang sesuai untuk anda. Jika anda benar-benar lebih suka mempunyai ruang peribadi dengan privasi yang cukup, menyewa harta tanah akan menjadi pilihan yang baik untuk anda.

Sebagai kesimpulan, membeli atau menyewa sebuah rumah  di Singapura adalah keputusan yang memerlukan banyak pertimbangan. Pertimbangkan faktor-faktor di atas dengan teliti. Jangan tergesa-gesa mengambil sebarang keputusan untuk mengelakkan diri daripada berhutang. 


6 comments:

  1. zaman sekarang nak beli rumah memang kena fikir betul2..Bukan singapore je..Malaysia pun sama. harga rumah makain lama makin mahal Sewa pun tak de dah rm300 sebulan.. Jadi nak sewa ke, nak beli ke banyak yang kena di fikirkan..

    ReplyDelete
  2. memang susah kadang tu nak buat keputusan nak beli atau sewa kan. bolehlah rujuk entry ni kalau pening pening nak sewa atau beli rumah

    ReplyDelete
  3. Kalau ada bajet mmg patut beli rumah sendiri..tp kena fikir panjang kalau nak buat hartanah dekat spore perlukan modal yg tinggi

    ReplyDelete
  4. Btul tu.. Skrg nk beli rumah bkn mcm beli brg .. Kne pikir betul2 samada boleh beli atau just sewa shj.. Kena refer pada yg pakar sbb zmn skrg bkn mcm dulu murah2.. Kne pandai pilih..

    ReplyDelete
  5. Well kalau mampu cuba beli sebab akhir nya rumah itu milik kita. Thanks for the tips.

    ReplyDelete
  6. papepun kena ukur baju gak.Tapi kalo menyewa rasanya lebih rugi.. tapi untuk permulaan hidup,eloklah menyewa terlebih dahulu.Kami laki bini menyewa selama 5 tahun,selepas itu barulah berjaya ada rumah sendiri.Nak masuk rumah baru pun,kos lagi..huhuh

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.