Header Ads

Jamuan Akhir Tahun 2017

Jamuan Akhir tahun 2017, sebelum ni zira tak pernah cerita lagi tentang anak murid semasa mengajar di sekolah KAFA. Tak sangka rasa sekejap je masa berlalu, tak terfikir pun nak mengajar di sebabkan masa tu baru habis belajar jadi zira ambil je apa-apa tawaran yang di beri. Ini pun sebab ada kawan bagi tau kakak dia mengajar dekat KAFA.



Tiba-tiba rindu pula dengan budak-budak ni walaupun kadang sakit tuh di sini "hati" depa tak mau dengar cakap. Budak-budak ni bukan takut dengan zira diam sekejap je lepas tu bising balik. Kadang pernah ugut nak tukar guru kelas dekat depa. Tau pula takut dapat guru kelas garang macam singa, terpaksa main ugut-ugut.

Bila sudah akhir tahun tentu depa nak buat jamuan dan makan sama-sama denga kawan. Zira buat jamuan memang simple gila itu pun ada yang habis. Masa jamuan zira mereka makan piza dan air mangga natadicoco, lepas tu ada makanan sampingan sedikit kek span dan pisang serta buah limau dan epal. 



Belikan piza yang RM5 je, ingat lagi masa sekolah dulu ustazah mesti order nasi ayam senang nak bungkuskan. Memang rasa macam nak order nasi ayam juga masa tu tapi mesti diaorang tak makan, itu yang beli piza tapi ada yang request nak KFC, memang nak beli tapi ada yang tak mampu bayar jadi belikan apa yang murah je.



Tahun 2016 pernah jamuan KFC tapi terpaksa bagi sorang seketul itu pun ada yang tak bayar tau sebab itu tak nak benda ni berulang. Bukan kedekut, tapi kisahnya zira ni guru rakyat jadi gaji sangatlah sedikit berbanding guru lantikan, nak bayar hutang pun kadang kira cukup ke nak belanja rasa sesak sangat, nak simpan duit kawin lagi walaupun tak tau bila kawin dan memang buat keputusan nak berhenti.

Dalam diri zira mesti kena ada planing, dan macam-macam buat nak settlekan hutang. Kadang orang tengok kita banyak duit hakikatnya duit bukan untuk diri sendiri atau keluarga. Okey, balik kepada jamuan bila dah mula makan tak sabar betul diaorang makan, ada yang siap simpan sikit nak bagi abang dia orang rasa. Allah, baik betul ingat adik beradik ketika jamuan.


Bila abis piza, zira tak terfikir yang dia orang akan buat kompang. Ya Allah, tergelak-gelak penat perut ketawa lepaih tu suka hati je tukar lirik. Dia sebabkan dah habis belajar, bagilah sikit kebebasan dekat dia orang.

Lepas jamuan, zira cuma layan beberapa orang je anak murid sebab dia orang menepek dekat sebelah. Bukan tu je, siap tanya soalan panas "Ustazah, dah kawin ke? dah ada pakwe ke?" amboi kenapa nak carikan calon ke tanya-tanya ni, tapi zira jawab je la macam biasa. 

1 comment:

  1. Ooo Zira Cikgu KAFA ye, teringat pulak jamuan masa sekolah dulu... Masa tu la baru cikgu boleh kena buli. Hehe...

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.