Header Ads

Ini Sebab Kenapa Perlu Spray Doh Roti Sebelum Bakar

Ini Sebab Kenapa Perlu Spray Doh Roti Sebelum Bakar. Tip ini zira pun baru tau tak ramaikan nak share tip kebanyakkan mereka share resepi. Tadi baru baca satu posting di facebook tengok Doh Roti cantik sangat tak berminyak. Ini zira share tip saja bukan resepi sebab apa dekat posting rasyidah dia share tip saja.

Bila buat doh jarakkan antara satu sana lain. Jangan rapat-rapat nanti susah naik bila dah kembang doh tadi akan bercantum, sambil tunggu doh naik anda boleh panaskan oven jika oven betul-betul panas makin cantik roti bila ia masak. Apabila doh betul-betul naik sedia untuk masak iaitu 3x ganda dari doh asal.

TIP PENTING

Sebelum bakar untuk elak roti kering anda perlu spray dahulu doh roti. Selain itu ia untuk dapatkan warna kulit roti yang cantik. Setiap jenis sapuan memainkan warna tertentu pada kulit roti ia juga boleh melembutkan roti spray menggunakan air biasa.

Untuk membakar roti anda boleh tetapkan 15-20 minit. Selepas bakar anda boleh sapu butter di atas roti tadi untuk nampak lebih berkilau. Jadi tak heranlah sebelum ni ada yang buat roti tak jadi ada yang keras, sejuk bila roti panas je. Zira pun pernah buat juga, tak lembut macam dekat kedai.

Pernah tak anda terfikir dan bertanya kenapa aku punya roti tak lembut macam dekat kedai? Soalan ni mak zira selalu cakap bila ikut resepi sama je tapi rasa tetap tak sama, inilah antara rahsia yang kita tak tau yang ramai jarang bongkarkan. Itulah orang kata tips macam ni sangat mahal dan susah nak dapat.

Selamat mencuba

6 comments:

  1. Wah boleh cuba nie.. good sharing..

    ReplyDelete
  2. tak pernh la buat roti, tapi teringin buat..ehhee...nice sharing

    ReplyDelete
  3. bagusnya tips ni.. thanks zira share this tips

    ReplyDelete
  4. Mak mertua kak ana wajib spray doh sebelum bakar.mmg cantik kejadiannya.

    ReplyDelete
  5. Tips bagus ni.. Br thu

    ReplyDelete
  6. Wah thanks for the tips, now baru i tak. Hah nati hujung minggu kalau sempat i nak cuba. Thanks

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.