Header Ads

Kenapa Straw Plastik Di Haramkan Di KL, Putrajaya dan Labuan Mulai Januari 2019

Kenapa Straw Plastik Di Haramkan Di KL, Putrajaya dan Labuan Mulai Januari 2019, Kuala Lumpur salah satu tarikan pelancong, mungkin ini salah satu kita nak para pelancong juga alert dengan alam sekitar. Tak kan kita dah penat jaga alam sekitar orang luar pula sepahkan tempat kita.

Tempat-tempat yang di halamkan ini sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan penggunaan straw dan siapa sangka jika tempat yang di haramkan guna straw ini akan di haramkan 1 Malaysia jika berjaya di laksanakan.


Sumber Google 

Labuan pula adalah paling dekat dengan pantai jadi mereka wajib jaga pantai dengan baik agar tiada sampah di sekitar pantai, tak sedapkan dengar tempat kita jadi "Pulau Sampah" dan yang menjadi mangsa terhadap sampah adalah hidupan laut.


Sumber Google 

Cuba korang bayangkan, Ikan yang makan plastik sampah kemudian nelayan tangkap ikan tersebut dan kita makan ikan, apa yang terjadi dengan diri kita. Anda nak tau kita boleh dapat cancer tanpa kita sedar walaupun makan ikan segar dari laut.

Selain itu juga hidupan yang semakin pupus juga terancam seperti "Penyu". Penyu yang tak tau Apa-apa tentang plastik sampah pasti akan makan plastik tersebut mungkin ia seakan-akan obor-obor warna kemerahan dan lutsinar juga menjadi mangsa

Bukan plastik sampah saja, straw plastik juga penyebab kita membuatkan sepsis mereka terancam. Mungkin secara tak sengaja straw plastik boleh termasuk lubang hidung penyu, bila ia termasuk sampai bila-bila ia akan sakit jika kita tak keluarkannya.

Cuba anda bayangkan serpihan kaca terkena kita tapi tak di keluarkan sakit kan? Jadi anda harus jaga alam sekitar dan jangan buang sampah merata-rata. Cuba belajar benda baru pada mula mungkin rasa janggal dan tak biasa lama-lama dah biasa, macam solat juga rasa pelik kalau tinggalkan solat jaga bila amalkan rasa tenang.



Bagi pemilik kedai makan dan penjual air mereka perlu cari inisiatif pengganti straw supaya mudah minum air dan air dapat di jual. Ini zira pertama kali tengok straw besi dan di jual sekali berus untuk memudahkan basuh. Straw beli ini mungkin boleh karat tapi ia sedikit lambat untuk karat kepada yang minum menggunakan straw besi juga harus lihat dulu straw kita risau peniaga yang tak bertanggung jawab beri straw karat ia akan memudaratkan kesihatan kita.

Cara lain yang lebih selamat anda minum gonggak je cawan tu, senang takyah straw tapi bagi yang minum bungkus anda perlu sediakan botol sendiri dan tuangkan air dalam botol untuk memudahkan minum dan elakkan tumpah, okeykan cadangan zira ni demi selamatkan alam sekitar.

11 comments:

  1. Selama kita semua x sedar, nampak macam perkara kecil, tapi sebenarnya memberi kesan yang besar. Semoga kita semua mendapat kesedaran tentng perkara ini

    ReplyDelete
  2. Iday dah lama tak guna straw, kalau pergi mcd, memang minum air macam tu je. hehehe memang bagus sangat straw diharamkan. hehe

    ReplyDelete
  3. Ramai yg melenting bila straw diharamkan. Bagi shad, this is a good sign untuk kita lebih prihatin pada alarm sekitar, flora dan fauna.

    ReplyDelete
  4. Kenapalah rmi melenting kan.. Padahal xde straw bukan isu besar pon.. Mana cre yg boleh kita buat selain guna straw plastik... Negara luar pon de yg dh buat kan..

    ReplyDelete
  5. Sudah sampai masanya kita semua ni kena sedar dan jaga alam sekitar.. Mmg bagus pun haramkan pgunaan straw ni

    ReplyDelete
  6. Baru tau pasal straw ni..ini ke sebabnya..senang cerita takyahla pakai straw, minum terus je dari cawan..hehehe

    ReplyDelete
  7. Akak ada tengok baru baru ni video penyu hidung berdarah sebab straw tersekat dalam hidung. Kesian tau. Memang patut straw diharamkan.

    ReplyDelete
  8. Kat malaysia tak byk pendedahan isu ni.. sbb tu jd isu sgt.. patut tv kena rajin2 kuarkan maslaah2 straw ni

    ReplyDelete
  9. Isu hangat dua tiga hari ni. Hihi. Ramai yang tak faham isunya, dan meninggalkan komen negatif...

    ReplyDelete
  10. I think straw is something we can do without, nowadays i also hardly use straw coz i can drink without using straw.

    ReplyDelete
  11. Erm.. Mesti terasa geli pulak nak guna straw yang boleh dicuci ni kan..
    Yela, kitq x tahu,orang apa yang guna sebelum tu. So adalah selamat nampaknya kena bawak bekas air sendiri je la nanti.

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.