Header Ads

Cara Dapatkan Sijil Kelahiran, Kad Kahwin, Sijil Kursus Kahwin Dan Kad Bank Yang Hilang

Cara Dapatkan Sijil Kelahiran, Kad Kahwin, Sijil Kursus Kahwin Dan Kad Bank Yang Hilang. Kesemua borang ini adalah penting macam mana kita simpan rapi di dalam laci kalau ia nak hilang ia akan tetap hilang dan bila kita perlukan masa tu gelabah cari sebab nak guna.

Bagi mereka yang tak tahu bagaimana cara dapatkan sijil atau kad yang hilang anda boleh rujuk di pejabat yang di senarai kan di bawah, jangan pergi salah tempat memang kena marahlah jawabnya. Ibarat semua orang tengah sibut, anda pula tanya dekat tempat yang bukan sepatutnya pasti akan ada orang gelak atau kena marah, dan kita pula naik angin sebab mereka tak dapat bantu.

Antara tempat yang anda perlu pergi jika ke hilangan kad atau sijil :-


  1. Sijil kahwin hilang pergilah Pejabat Agama Daerah. 
  2. Kad Kahwin hilang pergilah Pejabat Agama Daerah.
  3. Sijil lahir hilang pergilah Jabatan Pendaftaran Negara. 
  4. Kad Pengenalan hilang pergilah Jabatan Pendaftaran Negara.
  5. Sijil Kursus Kahwin hilang pergilah Pejabat Agama Daerah. 
  6. Kad Bank hilang pergilah bank semula

Jika berlaku kehilangan barang berharga seperti kad kahwin anda tidak perlu bertanya peguam atau pihak yang tiada kaitan sebab ia tidak dapat bantu menyelesaikan masalah anda. Lepas ni, tak perlu risau lagi jika tiba-tiba kad bank hilang dan ada orang tau password anda, anda terus pergi sahaja bank untuk blok card kalau tak amount di bank anda tidak anda sebab ada orang guna.

Zira pernah terpedaya dekat 1 company ni, katanya kena isi borang untuk record dan katanya kena isi juga number card. Masa tu memang tak syak apa-apa bila ada member bagitau dekat facebook katanya baik cancelkan sebab takut dia tolat duit dekat bank, memang risau masa tu jadi member kata paling cepat nak selamat pergi bank tukar kad.

Jadi zira terus pergi bank bagitau nak tukar kad sebab kad hilang, jadi kad lama tu bank dah blok selamat duit dalam bank jadi dekat sini anda hati-hati jika ada pihak kata kena isi borang dan perlukan number kad bank kalau anda terlupa atau rasa macam di pukau ke apa tiba-tiba dah bagi detail pergi je bank tukar kad. Yang ada masalah lain tu anda boleh pergi pejabat yang berkaitan. 

Sumber Muhammad Syarafi

7 comments:

  1. Baru ni anak dara sy hilang vallet dia, masih tak sempat uruskan lagi sebab dia duduk di asrama. balik cuti nanti kena uruskan!

    ReplyDelete
  2. Ye betul tu.. Alhamdulillah moga2 dijauhi dari perkara2 sebegini. Jaga dan simpan ia elok2..kena sentiasa alert.

    ReplyDelete
  3. Lepas ni dah tau apa nak but kalau dokumen penting hilang. Tq atas perkongsian.

    ReplyDelete
  4. Senang je processnya rupanya ye.. Ingat susah.. Tp wawa xpenah kne yg lain2 kcuali kad bank je

    ReplyDelete
  5. Bab bab org mintak detail ni semua memang pelik kan. Kdng kita dah was was, boleh pulak dorang punya yakinkan tu.. Alahai.. Terpedaya sikit, habis la..

    ReplyDelete

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.