Header Ads

Top 10 Makanan Popular Yang Mudah Anda Dapatkan Jika Lapar

Top 10 Makanan Popular Yang Mudah Anda Dapatkan Jika Lapar. Makanan yang mudah anda dapatkan waktu tengahari, kebiasaanya waktu begini memang kita akan lapar dan perlu makan makanan berat untuk tambah tenaga selepas buat kerja. Masakan berasaskan makanan Melayu anda boleh dapati seperti nasi kerabu. Makanan ini tiada di negara lain,selain itu zira akan kongsikan dengan anda beberapa jenis makanan yang boleh anda nikmati di Malaysia.

1. Nasi Dagang

Sekiranya anda tak pernah makan makanan tradisi negeri lain, anda harus cuma untuk menikmati makanan tersebut seperti nasi dagang. Misi mencari dan merasa masakan negeri lain adalah satu nikmat yang kita sukar dapat di tempat sendiri. Hidangan ini kebiasaanya di sukai oleh rakyat kelantan lauk biasanya gulai ikan tongkol dan sambal ikan atau set lauk yang sudah di sediakan.

Gambar contoh 

2. Masak lemak cili padi

Masak lemak cili padi ini popular di negeri Sembilan, ia memang terkenal dengan masakan yang pedas dan bersantan. Cara masakannya tidak terlalu sukar, pastikan empuk dan masak hingga pecah minyak untuk memastikan ia lebih sedap. Jika di hidangkan dengan nasi putih pasti bertambah nasi beserta ulam.

3. Asam Pedas

Masakan ini pula terkenal di Melaka, rata-rata ramai akan mencuba asam pedas Melaka jika datang, mungkin cara masakannya sedikit berbeza dan peminat asam pedas tentu akan mencuba pelbagai kedai untuk merasa perbezaannya. Zira juga dapat tahu ada kedai asam pedas gearbox nampak menarik bila hidangan agak berbeza sedikit. Tetapi jika anda tidak dapat berjalan ke melaka boleh juga merasa asam pedas atau buat tempahan food delivery dari food panda lebih mudah.

Gambar contoh

4. Nasi Kandar

Penang cukup sinonim dengan hidangan nasi kandar, bila zira perhati setia kedai nasi kandar pasti akan penuh. Nasi kandar ini adalah limpahan campuran kuah kari yang di curah ke atas nasi kandar serta lauk mengikut selera pelanggan. Nak merasa lebih nikmat makan nasi kandar anda boleh mencuba bersama ayam goreng berempah.

Gambar contoh

5. Tempoyak ikan patin

Masakan tempoyak ikan patin adalah makanan yang tidak asing lagi bagi negeri Pahang. Nak sedap kena cari ikan patin segar baru masakan tersebut rasa fresh, rasa ikan patin tersebut. Tak semua orang gemar makan tempoyak daripada isi buah durian. Walaupun begitu masakan ini ada penggemarnya tersendiri.

Ikan patin, ikan air tawar. Kalau mak zira tak makan ikan air tawar. Masakan ini memberi aroma tersendiri dan rasa tempoyak durian tidak terlalu kuat kerana sudah di perap. Warna ke kuningan seperti keemasan membuatkan kita rasa tak sabar nak makan.

Gambar contoh

6. Nasi Daging Utara

Nasi daging utama adalah makanan kegemaran orang Kedah. Zira tak pernah pergi Kedah, nak juga rasa masakan orang utara, katanya masakan ini perlu perap betul-betul daging dengan serbuk perapan bbq supaya rasanya sebati. Untuk merasa keenakan lebih ramai kata perlu makan bersama air asam serta ulam-ulaman

Gambar contoh

7. Nasi Ayam

Kalau anda tak tahu nak makan lauk apa waktu tengahari, boleh makan nasi ayam. Sebab ia dah siap sekali dengan lauk, tak perlu pening nak pilih lauk apa. Biasa zira macam tu, lebih mudah dan cepat. Cuma ambil order sahaja. Yang bestnya ia ada sup dan sambal yang membuatkan nasi itu sedap.

8. Nasi kukus

Biasanya nasi kukus ada dua jenis, iaitu nasi kukus ayam goreng berempah dan nasi kukus ayam goreng masak pedas. Masakan ini juga sedap nak lagi sedap cari yang di kukus dengan daun pandan. Tumis bawang yang di masak dengan sebati serta campuran rempah kari di masak garing, membuatkan lagi rasa yang sedap. Hidangan dan cara masakan yang berbeza membuatkan ia ada penggemar tersendiri.

9.  Ayam Penyet

Hidangan ini sememangnya menjadi kegemaran ramai. Set nasi putih, tempe, tauhu dan ulam-ulaman. Biasa ayam di goreng ada juga sesetengah orang buat ayam berempah, yang menjadikan ia lebih sedap adalah sambal. Walaupun ia menggunakan tomato tetapi rasa pedas-pedas cili di tambah dengan limau nipis membuatkan rasanya sangat sedap.

Gambar contoh

10. Nasi Tomato

Sesekali makan nasi tomato pun sedap. Biasa kenduri ada nasi tomato, tapi di sebabkan covid-19 susah nak dapatkan. Tentu ramai yang mengidam nasi tomato apa kata anda try service food delivery dari Foodpanda jika tak sempat buat sendiri. Nak tunggu kenduri taktau dapat jemputan ke tidak.

Ayam pula seperti masak ayam merah, sangat mudah tapi bagi yang nak makan dan rasa leceh. Boleh je order dan duduk rumah tak perlu masak atau keluar rumah. Hidangan ini juga tak perlu pilih-pilih lauk. Memang memudahkan kita terutamanya perempuan yang kerap taktau nak makan apa.

Gambar contoh

Apa yang zira share ini sesuai untuk makan tengahari. Bagi yang nak makan petang pun boleh. Untuk penggemar food hunter pasti jangan ketinggalan untuk merasa hidangan pelbagai negeri di Malaysia terutamanya makanan yang digemari oleh rakyat Malaysia.



No comments

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.