Header Ads

Banjir

Assalamualaikum 

Musim banjir, ini adalah berita gembira bagi mereka yang suke mancing tak yah pegi kolam mancing jauh-jauh bukak pintu dah ada kolam mancing tapi tak tau la ikan jenis apa yang ada. ini juga adalah satu peringatan kepada semua umat manusia di muka bumi ini. 

bagi mereka yang mahir berenang tiada masalah untuk selamatkan diri, cuba ualls bayangkan zira yang tak reti berenang terhegeh-hegeh cari pelampung atau benda yang boleh membuatkan kita terapung tak ke cemas di buatnya, sedangkan belajar water confident pun sangat la risau siap doa ujan sila la turun, skarang bila dengar banyak negeri dilanda banjir yang tak henti-henti rasa bersyukur ujan tak turun terlalu lebat kat sini. 

Kalau ujan turun lebat mesti teringat umah, pikir mak abah kat umah camne la dorang sihat ke? demam ke kat umah? camne la nak keje kalau ujan, kerja dah la ikot cuaca kalau cuaca okey bole la kuar keje kalau cuaca tak okey kene la tangguhkan keje tu dulu kalau customer call kadang terpakse redah jugak ujan tu, sian pun ada..... yang keje sebagai petani pulak camne la tanaman dorang kalau banjir mesti rugi camne nak menyara keluarga "sume tu sentiasa ada difikiran"


tengok kucing ni, cam tau berenang kalau la umah zira banjir camne la nak selamatkan kucing yang tak tau berenang sedangkan diri sendiri pun tak reti nak selamatkan. Tringat umah penah banjir paras buku lali je tengok itik suke betol main air sambil berenang dalam air yang kucing pulak jadi pemerhati jer kat tangga.

Ini salah satu cabaran kepada pengantin yang ingin melangsungkan perkawinan mereka, ini adalah satu dugaan kepada mereka tapi nampak sweetkan naik sampan sesama."taip sambil dengar lagu di pondok kecil rasa sayu sangat"
 

8 comments:

Copyright iuzira | Designed By: Shedaucu.com. Powered by Blogger.